LES ETAPES DEL GARGOT:
Mitjançant el dibuix infantil els infants aconsegueixen expressar-se. Per a ells no és tan sols una manera d’entretenir-se sinó que és realment una manera d’expressar els seus sentiments i pensaments. Mitjançant el dibuix poden representar objectes reals o idees abstractes. Si parem atenció als dibuixos dels infants podem arribar a conèixer-los més profundament, saber els seus desitjos, el seu estat d’ànim, com veuen la seva família, els amics, la seva escola, etc.
Gargot incontrolat:
No és fins a divuit mesos que s’aconsegueix doblegar el colze i, per tant, és possible el moviment de flexió-extensió de l’avantbraç que permetrà fer els primers traços. Aquest gest produeix un gargot en forma de zig-zag amb una lleugera inclinació, atesa l’orientació que adquireix el braç durant aquest moviment.
Gargot controlat:
Cap els dos anys i mig aproximadament s’inicia un control global del moviment. L’infant descobreix el control visual sobre els traços que executa. Primer l’ull segueix el moviment manual, després la mà obeeix l’ull i tot això gràcies també a la millora de l’autonomia avantbraç-mà.
Apareix una nova destresa manual, que és la flexió del polze. En aquest moment, els traços apareixen més controlats i coordinats. Per a què aquest moviment sigui possible és necessari que l’infant sigui capaç de frenar de manera voluntària el seu traç.
En aquesta etapa els infants es dediquen als gargots amb més entusiasme, ja que poden coordinar el control visual i motor.
![]() |
| 2. Gargot controlat. |
Gargot amb nom:
Al voltant dels tres anys i mig l’infant comença a dibuixar de manera intencionada i posa nom als seus gargots.
La consciència de la possibilitat de controlar les pròpies creacions motiva l’infant a dibuixar de manera intencionada. Això es concreta en la voluntat de donar nom als seus gargots. Així, podem observar que mentre dibuixen ens poden fer comentaris del tipus “això és casa meva”, “això és un cotxe”, encara que en el dibuix no es pugui reconèixer l’objecte que representa.
En aquests dibuixos els traços són molt similars als de l’etapa del gargot controlat, continuen essent rectes, corbs, ovals, hi ha línies entrecreuades o tancades, l’elaboració i distribució sobre l’espai és millor, però apareix un canvi d’actitud. Aquest canvi implica la unió entre dues formes d’expressió: la gràfica i la verbal.
Aquest canvi d’actitud indica que el pensament de l’infant ha canviat, ja que connecta els moviments fets en el dibuix amb el món que l’envolta. Aquesta etapa marca el canvi del pensament cinestèsic (de moviment) al pensament imaginatiu.



El grafisme infantil ens apropa als sentiments i a l'expressió de l'infant.
ResponElimina